HET ONDERNEMERSBELANG ARTIKEL - D(IT) werkt!

Veel ondernemers hebben een haat-liefdeverhouding met IT. Tuurlijk, de automatisering van allerlei processen biedt volop praktische en financiële voordelen. Sterker nog: meestal is IT pure noodzaak. Toch denken ondernemers vaak eerst aan de nadelen van IT-projecten. Tijd om die eens te tackelen!

In de ogen van de gemiddelde ondernemer is een IT-project ongrijpbaar, complex en duur. Bovendien brengt het vaak een hoop gedoe met zich mee. Uitloop van het project en miscommunicatie tussen het IT-bedrijf en de ondernemer zelf over wat nou precies de verwachtingen zijn en wat uiteindelijk geleverd wordt. Met als resultaat een enorme dosis frustratie. Logisch dat ondernemers de nadelen van IT-projecten steeds benadrukken.

ontwikkel abonnement 

JIP EN JANNEKE

Pascal Rieder van UXP-IT herkent het wel. “Niet elke IT-specialist is in staat om in normale taal uit te leggen wat hij nou eigenlijk doet. Het eindigt vaak in een verhaal vol termen als requirements, query’s en interfaces. Toegegeven: dat komt niet heel duidelijk over bij iemand die een houthandel drijft of een sportcentrum runt.” Wie zijn enthousiasme over zijn vak wil delen, zal er toch echt voor moeten zorgen dat hij begrepen wordt. Voor Rieder inmiddels zijn tweede natuur: hij kan in normaal Nederlands perfect uitleggen wat hij voor bedrijven doet.

BETAALBAAR MAATWERK

UXP-IT verbindt verschillende dataverwerkende systemen van een bedrijf zodat het aan de voorkant werkt als één gebruiksvriendelijk programma. Niets revolutionairs, zou je zeggen. Dat geldt wel voor hun aanpak. “Wij werken met ontwikkelabonnementen. Dat houdt in dat bedrijven via een abonnementsconstructie een beroep op ons kunnen doen. Of dat nu voor een kort en intensief implementatietraject is, voor een second opinion of voor een onderhoudscontract.”

Bij een ontwikkelabonnement heb je beschikking over een ‘eigen’ ontwikkelteam. Zo’n ontwikkelteam bestaat uit verschillende specialisten, afhankelijk van de expertise die nodig is voor de opdracht. Praktisch voordeel voor de klant is dat er geen team ingewerkt hoeft te worden, dat er één vaste contactpersoon is en dat wijzigingen tijdens het ontwikkelen geen enkel probleem zijn. De abonnementenstructuur zorgt ervoor dat UXP-IT maatwerk kan leveren tegen een aantrekkelijk tarief. “Een abonnement betekent bij ons geen wurgcontract: je kunt altijd tussentijds opzeggen”, vertelt Rieder. Wel zo relaxt!

FLEXIBILITEIT

“Bij UXP-IT werken we vanuit een globaal plan van wensen en eisen dat we tijdens het proces voortdurend finetunen en bijschaven. We kunnen dan makkelijk aanpassingen doen of veranderde wensen van de ondernemer invoegen.” In tegenstelling tot het klassieke IT-project dat vooraf in beton gegoten wordt en waarbij wijzigingen automatisch leiden tot vertraging en hogere kosten. “Flexibiliteit en transparantie zijn voor ons cruciaal – we willen dat de klant goed snapt wat hij krijgt. Samen focussen wij ons op het eindresultaat, want uiteindelijk moet het gewoon werken!”

Meer informatie over het ontwikkel abonnement.


Bekijk de originele publicatie van dit artikel op: 
https://www.ondernemersbelang.nl/noord-holland-noord/kennisbank/dit-werkt/